Infonäytöt hätäviestinnässä

Infonäytöt hätäviestinnässä

Kriisi- ja hätävarautuminen ja kriisiviestintäsuunnitelmat ovat tärkeä osa kaikkien organisaatioiden turvallisuutta. Erilaisille kriisi-, hätä- tai vaaratilanteelle rakennettavat pohjat auttavat iDiD-asiakkaita hyödyntämään infonäyttöjä myös silloin kun on todellinen tarve tehokkaalle viestinnälle.

Hätätilanteessa kattava ja selkeä viestintä auttaa ihmisiä toimimaan oikein ja vähentää vaaratilanteita. Tarvittavat hätätilat riippuvat siitä, mitä organisaation varautumissuunnitelmissa on tunnistettu mahdollisiksi uhkiksi.

Mahdollisia hätätilanteita voivat olla esimerkiksi:

  • evakuointi
  • ulosmenokielto
  • palohälytys
  • savu- tai kemikaalivaroitus
  • onnettomuus
  • pommi- tai väkivaltauhka

Edellä mainitut ovat kaikki hätätilanteita, jotka voivat vaatia koko rakennukseen tai osaan siitä hätätilaviestintää informoimaan, rauhoittamaan ja ohjaamaan henkilöstöä tai asiakkaita.

Näytölle voidaan yksilöidä oma viesti kaikille hätätilatyypille, joka voi ohjata esimerkiksi lähimpään hätäuloskäyntiin tai kertoa miten toimia turvallisesti. Hätätilassa näytöllä näkyy vain valittu hätätilaviesti.

Hätätilaan manuaalisesti tai automaattisesti

Ilman lisämaksua asiakkaamme voivat luoda itselleen tarpeellisen määrän hätätilaviestejä ja laukaista hätätilan manuaalisesti missä tahansa kohtaa näyttöhierarkiaa, joten vaikutusalueen voi rajata tarpeen mukaan vaikka näytön tarkkuudella.

Lisämaksusta tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuutta hyödyntää hälytysautomaatiota hätäliipaisimien kautta. Kun hälytysjärjestelmän kärkitieto antaa hätäliipaisimelle tiedon hätätilasta, esimerkiksi palohälytyksestä, näytöille automatisoituu palohälytyksen hätätilatiedotteet. Nämä voivat ohjata lähimpään sammutusvälineeseen tai hätäuloskäynnille.

Hätäliipaisimen käyttö vaatii huolellista suunnittelua ja säännöllistä testaamista, kuten muutkin automatisoidut hätätilajärjestelmät. Tämä kuitenkin kannattaa etenkin, jos organisaatiossa on tunnistettu herkkyyttä tietyille hätätiloille.

Tavoitteemme on, että iDiD on apuna kaikissa tilanteissa. Otathan yhteyttä, mikäli kaipaat apua infonäyttöviestinnässä ja hätäviestinnässä.

 

Lisää infoa aiheesta löydät tukisivustoltamme:

Hätätila yleistä

Hätätilatyypit

Automaattisen hätätilatoiminnon liipaisin

Teemkoulutustallenne: Hätäviestintä

 


Sofia Rinskoi

Sofia Rinskoi

Viestinnän asiantuntija