Vaikuttavaa visuaalista viestintää infonäytöillä

Vaikuttavaa visuaalista viestintää infonäytöillä

 

Infonäyttöjä tupsahtelee informoimaan ja markkinoimaan kaikenlaisten organisaatioiden toimintaa kasvavissa määrin, ja se on meistä mahtavaa! Mutta mikä tekee infonäyttöviestinnästä vaikuttavaa? Mielestämme toisiaan tukien seuraavat asiat: Tarpeellisuus, oikea-aikaisuus ja tunneimpakti.

 

Tarpeellisuus muodostuu yleisön aidosta ymmärryksestä

Mieti ensin mihin tarpeeseen olet hankkimassa infonäyttöjä. Markkinointitarkoituksiin? Henkilökunnan tiloihin? Kuka on yleisönä, mitä heille halutaan tai tarvitsee kertoa? Missä näyttö on hyvällä paikalla ja ehtiikö siinä tutustua toivottuihin sisältöihin?

Jos tarpeita on monta, kannattaa pohtia eri näyttöjen teemoittamista eri tarkoituksiin, vaikka yleisö olisi sama. Yhdellä näytöllä voi olla vaikkapa tärkeämpää työsuhdeasiaa ja toisella viihtyvyyttä lisäävää asiaa.

Tärkeintä on tietää mitä yleisö tarvitsee, mikä yleisöä hyödyttää, ja mikä on yleisön ajankäytön ja mielenkiinnon realiteetti tilassa, johon infonäyttö sijoitetaan.

Oikea-aikaisuudella tehostat viestin vastaanottoa

Tarpeita ja mahdollisia sisältöjä voi olla hurjan paljonkin! Kaikkea ei tarvitse tai kannata kertoa yhdessä paikassa ja yhtä aikaa. Infonäytöt ovat vilkaisumedia, eli lyhyet sisällöt vaihtuvat nopeasti. Ajastaminen helpottaa infotulvaa ja pitää sisältöjonot kohtuullisina. Esimerkiksi lounaslistat kiinnostavat aamupäivällä, julkisten aikataulut iltapäivällä.

Kalenterivuoden aikana on paljon kaikkea erityistä tiedotettavaa. Esimerkiksi kesällä lomiin liittyvät erityisjärjestelyt ovat tärkeitä niin sisäisen kuin ulkoisenkin viestinnän näytöillä.

Oikea-aikaisuudella varmistetaan, että kiinnostava sisältö on esillä silloin kun sitä tarvitaan. 

Herätä tunteita, se kannattaa!

Ole rohkea! Se kannattaa. Tunteita herättävä viesti on helpompi muistaa, kuin neutraalin hajuton ja mauton. Positiivisella tunteella voi luoda myös kiinnostusta näyttöjä ja niiden sisältöjä kohtaan. Ilahduttamisella on pitkä muistijälki.

Kuvia ja videoitakin kannattaa käyttää, sillä ne usein luovat tunteita ihan tahtomattaankin. Kuvat kuitenkin kuluvat nopeasti, joten niitä kannattaa myös vaihtaa usein. Tunteita voi herättää myös persoonallinen kielenkäyttö ja sisällöt, joiden ainoa tarkoitus on yllättää tai ilahduttaa.

Kiinnostavaa fiilistä voi pitää yllä vaihtuvilla sisällöillä, ajankohtaisuudella ja visuaalisella monipuolisuudella. Kannattaa siis vaihtaa ja piristää jatkuvasti pyöriviäkin sisältöjä muokkaamalla graafista ilmettä, värejä tai kirjoittamalla asiat vähän eri tavoin.

 

Autamme sinua onnistumaan, oli viestintähaasteesi millainen tahansa. Osallistumalla maksuttomaan demoomme pääset tutustumaan iDiDiin ja sen käyttöön. Ilmoittaudu mukaan tästä.

 

Sofia Rinskoi

Sofia Rinskoi

Viestinnän asiantuntija