Infonäyttöviestintä tavoittaa Valiolla koko henkilöstön

Infonäyttöviestintä tavoittaa Valiolla koko henkilöstön

iDiD mahdollistaa Valiolla selkeän, ajantasaisen ja tehokkaan viestinnän. Valio päätyi käyttämään iDiDia sen helppokäyttöisyyden ansiosta. Samalla se mahdollistaa viestinnän kattavasti kaikilla yrityksen toimipaikoilla. Näin infonäyttöviestintä tavoittaa monituhatpäisen henkilöstön, joka pääsääntöisesti työskentelee näyttöpäätteiden ulottumattomissa.

 

Suomalaisille kuluttajille elintarvikeyritys Valio on tuttu nimi kaupan hyllyiltä. Meijerituotteiden lisäksi Valion tehtaissa valmistuvat myös monet muut ruokatuotteet kuten mehukeitot, kaurapohjaiset tuotteet ja Nyhtökaura®.

Suomessa myytävät sekä yli 50 maahan vietävät tuotteet valmistuvat kotimaassa 12 eri paikkakunnalla. Lisäksi Valiolla on kaksi tehdasta Virossa. Herkästi kotimaiseksi mielletty meijeri ja ruokatalo on itse asiassa hyvinkin kansainvälinen toimija. Kun liikevaihto mitataan miljardeissa ja henkilöstömäärä tuhansissa, on sisäisen viestinnän sujuvuus elintärkeää.

Valion sisäisen viestinnän päällikkö Elina Halme

Helppokäyttöinen, monipuolinen ja skaalautuva

Valio on jo useamman vuoden hyödyntänyt infonäyttöjä sisäisessä viestinnässään. Aiemmin käytössä ollut järjestelmä ei kuitenkaan täysin vastannut odotuksia. Uuden infonäyttöjen sisällönhallintajärjestelmän haluttiin taipuvan ison organisaation tarpeisiin.

— Kilpailuttaessamme infonäyttöjärjestelmien tarjoajia meille oli nopeasti selvää, että se tulee jatkossa olemaan iDiD. iDiD pärjäsi kilpailutuksessa erinomaisesti koska iDiDia on äärimmäisen helppo käyttää. Meillä yli 200 ihmistä vastaa infonäyttöjen sisällöistä, joten järjestelmän on oltava sellainen, että sen käyttö luonnistuu kaikilta. Se oli meille yksi perusedellytyksistä, kertoo Valion sisäisen viestinnän päällikkö Elina Halme.

— Myös järjestelmän monipuolisuus oli ehdoton vahvuus iDiDilla, samoin tuki ja koulutus. Isossa talossa arvostamme suuresti sitä, että käyttäjät pysyvät ajan tasalla järjestelmän käytöstä. Skaalautuvuuden ansiosta käyttöönotto sujui vaivatta Suomen lisäksi Virossa, jossa meillä on myös tehtaat.

Valion IT:ssä palvelupäällikkönä toimiva Teemu Hänninen on samoilla linjoilla.

Meidät sai valitsemaan iDiDin erityisesti helppokäyttöinen SaaS-palvelu, jossa sisällönhallinta on helppoa. Myös tuotantodatan käyttö infonäytöillä on ollut helppoa, kun Power BI -raportit ovat olleet valmiina ja järjestelmät integroituvat toisiinsa hyvin.

Hajautettua sisällöntuotantoa

iDiDin käyttö alkoi Valiolla Suomen tehtaiden, varastojen ja tukkujen sisäisestä viestinnästä vuonna 2022. Viimeisimpinä mukaan tulivat Viron molemmat tehtaat. Näin iDiDin käyttö kattaa kaikki tuotantopaikkakunnat. Työn painottuessa tuotantoon, intra ei viestintäkanavana palvele koko henkilökuntaa.

iDiDin myötä tavoitamme tuotannossa työskentelevät ihmiset reaaliaikaisesti vilkaisumedialla.

Elina Halme / Valio Oy

iDiD on myös keskeinen onnistumisen edellytys omassa työssäni. Kun valtaosa henkilöstöstämme ei työskentele näyttöpäätteillä, iDiD on se työkalu, jolla Valiolla pystymme silti viestimään sisäisesti tehokkaasti, ymmärrettävästi, nopeasti ja mieleenpainuvasti.

Tavoitettavuuden takaavat kolmisen sataa infonäyttöä. Sisältö on suunnattu sen mukaan, kuka infonäytön näkee. Osa näytöistä on suunnattu sisäiseen viestintään talon omalle väelle ja osa ulkoiseen viestintään, kuten vierailijoille tai urakoitsijoille.

Valion tehdastilassa oleva infonäyttö esittää tuotantomittareita

Näyttösisällön luomisen suhteen langat eivät ole pelkästään konsernin viestinnän käsissä. iDiD-järjestelmän hierarkkisen sisällönhallinnan ansiosta keskitettyjen infonäyttösisältöjen lisäksi voidaan helposti esittää myös toimipiste- tai näyttökohtaista sisältöä.

iDiDin käytössä meillä on selkeä työnjako. Minä toimin pääkäyttäjänä ja varmistan, että tietyt sisällöt näkyvät riittävän hyvin toimipaikoilla. Samalla pidän huolen siitä, että toimipaikkojen omalle sisällölle on aina riittävästi tilaa. iDiD on meillä ennen kaikkea toimipaikkojen oman sisäisen tiedonkulun työväline, ja paikalliselle tiedolle täytyy löytyä riittävästi tilaa ruuduilta.

Me Valiolla uskomme hajautettuun sisällöntuotantoon. Olemme sen verran iso talo, että tarvitsemme monta valiolaista tuottamaan tietoa, jotta tieto on juuri kyseisellä paikkakunnalla ajankohtaista. iDiD-käyttäjiä meillä on iDiDissa yli 200. Näillä isoilla harteilla varmistamme, että tieto varmasti liikkuu valiolaisille, päättää Elina.

Nopeasti monipuolista ja kohdennettua sisältöä

Toimipaikoilla tuotetaan omille infonäytöille sisältöä tuotantoassistentin johdolla. Sen myötä konserniviestintä täydentyy kätevästi ajankohtaisilla ja kiinnostavilla toimipaikkakohtaisilla aiheilla.

iDiDin tulo meille oli suuri helpotus. Sen avulla pystyn vaivattomasti ja nopeasti tuottamaan sisältöä koko henkilöstöllemme sekä tarvittaessa kohdennetusti vain tietyn toiminnon näytölle. iDiDin monipuolisuus ja helppokäyttöisyys ovat nopeuttaneet omaa sisäisen viestinnän työtäni huomattavasti.

Minna Palosaari / Valio Riihimäki

Tuotantopaikkakuntien henkilökunnalle suunnatuilla näytöillä sisällöt koostuvat muun muassa tuotannollisista ja tuloksellisista asioista, työ- tai elintarviketurvallisuuteen liittyvistä ohjeista sekä muista ajankohtaisista ilmoituksista. Myös sisäiset kampanjat, rekrytointi-ilmoitukset ja tapahtumat saavat infonäytöillä kaivattua näkyvyyttä.

Valion tehtaan toimiston seinällä oleva infonäyttö näyttää ajankohtaisia tiedotteita

Tarvittaessa sisällöt löytävät tiensä näytölle jopa suoraan lennosta.

Työni on hyvin liikkuvaa. Kulkiessani tehtaillamme voin nopeastikin tehdä tarpeeseen uuden sisällön tai päivittää olemassa olevaa materiaalia. Ei muuta kuin läppäri auki, korjaus ja saman tien sisältö näkyy halutulla tavalla kyseisellä näytöllä. Tämä on oman työni kannalta ehdoton vahvuus iDiDissa, summaa Valio Riihimäen tuotantoassistentti Minna Palosaari.

Valio & iDiD

  • Valio Oy on suuri suomalainen elintarvikeyritys ja Suomen suurin elintarvikkeiden viejä.
  • Tuotteiden vienti kattaa neljänneksen Suomen elintarvikeviennistä. Liikevaihto vuonna 2023 oli 2,3 mrd. euroa.
  • Suomessa Valio valmistaa tuotteita 12 eri paikkakunnalla. Lisäksi kaksi tehdasta sijaitsee Virossa. Tuotanto kattaa noin tuhat erilaista tuotetta.
  • Yrityksen pääkanavana tehdastoimipaikkojen sisäisessä viestinnässä ovat infonäytöt, sillä valtaosa yli 4 000 työntekijästä työskentelee tuotannossa, varastossa tai tukuissa näyttöpäätteiden ulottumattomissa.
  • iDiD on ollut käytössä vuodesta 2022. Viestintätiimin lisäksi noin 200 työntekijää tuottaa sisältöä yrityksen yli 200 infonäytölle.

 

Lue lisää ratkaisustamme yritysten tarpeisiin!