Vaivatonta viestintää iDiDilla

Vaivatonta viestintää iDiDilla

Infonäytöt olivat jo useamman vuoden näytelleet merkittävää osaa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän (Kpedu) tiedottamisessa. Käytössä ollut järjestelmä ei kuitenkaan vaivalloisuutensa vuoksi vastannut käyttäjien odotuksia, joten se päädyttiin korvaamaan helppokäyttöisellä iDiDilla.

Kpedu järjestää toisen asteen ammatillista perus- ja lisäkoulutusta, valmentavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta ja kansanopistokoulutusta. Kpedulla on viisi toimipaikkaa, joista suurin on Kokkolan ammattikampus. Opiskelijoita, opettajia ja muuta henkilökuntaa Kpedussa on yhteensä noin 5 000 henkilöä.

Isossa organisaatiossa, joka vielä toimii useammalla paikkakunnalla, tiedotettavaa riittää laidasta laitaan.

– Meillä infonäytöt on tarkoitettu vierailijoiden ohjaamiseen, tiedottamiseen ja markkinointiin, kertoo Kpedun viestintäsuunnittelija Eeva Huotari.

Kpedun Eeva Huotari työpisteellään kahden näytön äärellä.

Oppilaitoksella on käytössä kaikkiaan 43 infonäyttöä neljässä eri toimipisteessä. iDiD-hallinnan hierarkia mahdollistaa sisällön jakamisen niin, että se näkyy halutessa muutamalla hiiren painalluksella kaikilla näytöillä. Tämän lisäksi voidaan esittää toimipiste- tai näyttökohtaista sisältöä.

Ohjausta ja opastusta

Lukuvuoden alussa näyttöjen merkitys ohjaamisessa korostuu.

– Infonäyttöjen avulla ohjaamme uudet opiskelijat oikeisiin tiloihin, sen sijaan että liimaisimme A4-tulosteita seinät täyteen. Ajankohtaista tiedottamista teemme koululla järjestettävistä tapahtumista ja kaikkia opiskelijoita tai henkilöstöä koskevista asioista.

– Näiden lisäksi näytöillä pyörii ravintoloidemme ruokalistat ja koulujen alussa bussiaikataulut.

Yhtenäinen ilme mallipohjilla

Sisällöntuotanto ei iDiDiin siirtymisen jälkeen ole enää tuottanut päänvaivaa. Erityisesti mallipohjat, jotka kukin organisaatio pystyy itselleen luomaan, sekä sisällön ajastamisen helppous tekevät oppilaitoksen viestinnästä sujuvaa.

– Olen tehnyt valmiit mallipohjat infonäyttöjen päivittäjien käyttöön, jotta sisältö olisi talon ilmeen mukaista ja näyttäisi yhtenäiseltä. Myös julkaisujen ajastaminen ja priorisointimahdollisuus helpottavat sisällön luomista. Kun sisällöt ajastaa, ei tarvitse muistaa käydä poistamassa vanhoja materiaaleja, kun laittaa niihin päättymispäivämäärän.

Sisällön tekeminen iDiDilla on ollut erittäin helppoa. On myös hyvä, että useampi käyttäjä pääsee käsiksi materiaaliin. Aineistot eivät ole jonkun koneella tai jonkun henkilön takana.

iDiD-palveluun sisältyvät koulutus ja tuki olivat hyvänä apuna järjestelmästä toiseen vaihdettaessa.

– Muutamia kertoja olen ollut yhteyksissä tukeen ja olen aina saanut nopeasti apua. Viime aikoina en ole enää tarvinnut tukea. Alussa osallistuin myös peruskäyttökoulutukseen ja siinä pääsin nopeasti kärryille, varsinkin kun on tottunut käyttämään taitto- ja kuvankäsittelyohjelmia.

Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä & iDiD

  • Noin 5 000 henkilöä käsittävässä Kpedussa infonäytöt on valjastettu vierailijoiden ohjaamiseen, tiedottamiseen ja markkinointiin
  • iDiDiin luotava hierarkia helpottaa sisältöjen julkaisua halutessa kaikkien toimipisteiden kaikilla näytöillä, tai tarpeen mukaan näyttökohtaisesti
  • Maksuttomat koulutukset ja tuki helpottavat muun muassa vanhasta järjestelmästä uuteen siirtymistä.