Infonäytöt toimiva viestintäkanava koulun arjessa

Infonäytöt toimiva viestintäkanava koulun arjessa

iDiD on ollut jo vuosien ajan laajasti käytössä useissa Tampereen kaupungin peruskouluissa ja esiopetuksessa. Upeissa maisemissa Tampereen keskustan liepeillä, Pispalanharjun päällä sijaitsevalle Pispalan koululle infonäytöt tulivat tutuiksi perusparannuksen vuoksi väistötiloissa vietettynä aikana.

Remontin valmistuttua näytöt löysivät paikansa myös uusista, päivitetyissä tiloista. Nykyisin infonäyttöviestintä on kiinteä osa kolmensadan oppilaan ja henkilökuntaan kuuluvan yhteisön arjessa. Näyttöjen päätehtäväksi on muodostunut tiedon jakaminen milloin mistäkin päivän polttavasta tai muuten tärkeästä asiasta.

— Käytämme iDiDia jatkuvasti yhä enemmän ja enemmän. Aluksi näytöillä oli lähinnä kaupungin perusopetuksen yhteisiä viestejä, kuten infoa oppilaiden harrastusmahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista, kertoo Pispalan koulun rehtori Ilpo Rantanen.

— Pian otimme mukaan myös oman koulun arkeen liittyviä asioita aina ruokalistoissa bussiaikatauluihin. Ja turvallisuutta käsittelevää viestintää esitimme näytöillä ennen koko koulun yhteistä poistumisharjoitusta.



— Viestintä on kouluissa ikuisuusaihe, jossa aina on parantamisen varaa. iDiDin rooli meidän viestinnässä tulee jatkossakin olemaan keskeinen nimenomaan koulun arjessa henkilökunnalle ja oppilaille.

Myös lyhyen tähtäimen jatkosuunnitelmat infonäyttöviestinnän osalta ovat selvillä.

— Seuraavaksi otamme infonäytöt käyttöön oppilaskunnan toiminnassa ja lisäämme henkilökunnan tapahtumakalenterin opettajanhuoneen näytölle.

Näytöillä taattu huomio

Pispalan koululla sähköisen viestintäkanavan vastaanotto on ollut ennakkoluulotonta. Huomion liiallista kiinnittymistä näyttöihin on pitänyt jopa hetkellisesti suitsia.

— Oppilaat ovat olleet erittäin kiinnostuneita ja käytävillä näkee että oppilaita oikeasti kiinnostaa mitä infonäytöillä kerrotaan. Ruokalassa on pitänyt välillä ruokailun aikana laittaa näytöt pimeäksi, jotta oppilaat eivät kiinnittäisi niihin liikaa huomiota ja syömäänkin ehtisivät, toteaa Ilpo hymyillen.

Kiireisen koulutyön tuoksinassa varsinainen infonäyttöjen sisällönhallinta on osoittautunut ennakoitua vaivattomammaksi. Varsinkin kun muistaa pitää mielessä mitä ja kenelle on viestimässä.

Erittäin positiivinen yllätys on ollut käytettävyys. Kun luo selkeät rakenteet siihen, mitä halutaan viestiä ja kenelle, käyttö on varsin sujuvaa. Tämä sama kokemus on oikeastaan kaikilla meillä talon pääkäyttäjillä, jotka järjestelmää ovat tähän mennessä käyttäneet.

Tilanteet, joissa on pitänyt turvautua iDiDin asiakaspalveluun ovat olleet harvassa. Kun tarvetta on ollut, on apua ollut heti tarjolla.

— Asiat, joiden tiimoilta olemme olleet yhteydessä iDiDin asiakaspalveluun ovat hoituneet sujuvasti, nopeasti ja asiakaslähtöisesti.

Pispalan koulu & iDiD

  • Perusparannuksen myötä Pispalan koulun infonäyttöviestintä päivitettiin vastaamaan nykyvaatimuksia
  • Koulun kymmenen näyttöä jakavat tietoa muun muassa harrastusmahdollisuuksista, tulevista tapahtumista, linja-autoaikatauluista sekä päivän lounasvaihtoehdoista
  • Infonäyttöjä on hyödynnetty onnistuneesti myös koulun turvallisuusohjeiden jakamisessa poistumisharjoituksen yhteydessä.