Dataa ja tutkimusta infonäyttöjen tehosta

Dataa ja tutkimusta infonäyttöjen tehosta

Tein äskettäin katsauksen infonäyttöviestinnän ja -markkinoinnin tutkimuksiin, sillä tiedän miten tärkeää tieto ostopäätösten taustalla on. Löysin jonkin verran markkina- ja kuluttajatutkimuksia, joista osa oli jo melko vanhoja. Myös monet etenkin amerikkalaiset DS-yritykset ovat tutkineet itse vaikuttavuutta. En kuitenkaan löytänyt juurikaan akateemista tutkimusta. Se on harmillista, koska meitä ainakin iDiDilla kiinnostaisi! Jotakin kuitenkin voi päätellä myös kaupallisista tutkimuksista.

Korkea huomioarvo tulee pitää sisällöillä

Huomioarvo on infonäyttöjen suurimpia etuja. Esimerkiksi Online Testing eXchangen maailmanlaajuisen kuluttajatutkimuksen mukaan 63 % kuluttajista huomaa infonäyttöjen viestit. Se onkin tärkeää missä tahansa tilassa, jossa halutaan opastaa ja ohjata kävijöitä oikeaan paikkaan ja toimintaan. Tärkeys selkeään opastamiseen korostuu kun tilassa käy ihmisiä ensimmäistä kertaa tai hyvin harvoin.

Itse en kiistä vähääkään hohtavien näyttöjen huomionarvoa. Joka kerta kun matkustan metrossa tai ratikassa, katseeni valuu näytöille, joilla pyörii uutisia ja mainoksia, vaikka taskustani yleensä löytyy tiedon valtatie omastakin takaa. Pidän kuitenkin sisältöä merkittävimpänä tekijänä. Tylsä tai huonosti rytmitetty sisältö (liian pitkiä tai lyhyitä katseluaikoja) eivät pidä saavutettua huomiotani kauaa.

Infonäytön sisällöt houkuttelevat ja muistetaan

Painotetaan lisää sisältöä! Asiakashoukuttimena laadukas ja hyvin sijoitettu infonäyttö toimii. FedExin markkinatutkimuksessa 80 % kuluttajista kertoi menevänsä liikkeeseen kiinnostavan infonäytön sisällön houkuttelemana. Laadukkaat infonäyttösisällöt ovat myös hyvin mieleenpainuvia – tämän vuoksi infonäytöt toimivat tehokkaasti opasteina, ohjeina ja muistuttajina esimerkiksi henkilökuntatiloissa.

Outdoor Advertising Association of American tutkimuksen mukaan etenkin animoitujen tai videomuotoisten infonäyttösisältöjen muistettavuusaste on peräti 83 %. Arbitronin tutkimuksen mukaan taas 75 % potilaista muisti vähintään yhden sairaalan infonäytöillä olleen viestin. Yli 80% muistettavuusaste on jo häkellyttävää, kun miettii miten paljon näemme viestejä jatkuvasti liikkuessamme. 

Infonäytöt voivat tehdä hyvinkin mieleenpainuvan vaikutuksen. Itse uskon tämän riippuvan jälleen kerran sisältöjen laadusta ja visuaalisuudesta. Lyhyet, napakat sisällöt ja vaikuttava visuaalisuus tai liikkuva kuva jää kyllä mieleen. Suosittelen viestinnän kollegoja olemaan rohkeita ja herätteleviä sisältöjä luodessaan.

Rikastaa kokemusta ja lisää myyntiä

Kuluttajatutkimusten mukaan asiakkaat toivovat rikkaita infonäyttösisältöjä. Arbitronin tutkimuksen mukaan 20 % kuluttajista teki heräteostoksen liikkeessä sijaitsevan infonäyttömainonnan perusteella. Reflectin tuoreemman kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 90 % kuluttajista uskoo, että liikkeessä sijaitsevat infonäytöt ja digitaaliteknologiat nopeuttaisivat heidän ostosten tekemistään ja parantaisivat heidän ostokokemustaan. Reflectin tutkimus oli uusimpia ja siinä huomioitiin koronaepidemian muuttamat ostostottumukset: ihmiset kaipaavat lisää tietoa tuotteiden alkuperästä, eettisyydestä ja ominaisuuksista. Tämä vaatisi jo interaktiviisuutta infonäytöiltä. 

Mielestäni infonäytöt rikastavat kokemusta missä tahansa. Yhteisön yhteenkuuluvuutta ja sitoutumista voi parantaa tunnelmaa luovilla ja huomioonottavilla viesteillä, kuten tervetulotoivotuksilla, tiedotteilla harrastus- ja yhteisötoiminnasta ja ajankohtaistapahtumista. Yhteisöjen itse tuottama sisältö lisää myös sitoutumista ja osallistavuutta esimerkiksi kouluissa tai työpaikoilla. Kaupoissa ja myymälöissä vastuullisuuden teemoja kannattaa pitää mielessä. Yhä useammalle se on tärkeä tekijä ostospäätöksessä. 

Viihdyttää ja luo elämyksiä

Infonäytöt myös viihdyttävät. Digital Signage Todayn markkinatutkimuksen mukaan infonäytöt, jotka on sijoitettu jonotusalueelle vähentävät jonotuksen keston tunnetta 35 %. Jonotus onkin yksiä eniten vihattuja asioita missä tahansa asioinnissa, joten jonotuskokemuksen parantaminen luo tyytyväisempiä asiakkaita ja kävijöitä. 

Elämyspalveluissa, kuten esimerkiksi matkailu- ja ravitsemuspalveluissa, viihdyttävyys on myös todella tärkeää.  Saman Digital Signage Todayn tutkimuksen mukaan hotellivieraista 70 % pitää infonäyttöjä viihdyttävinä. Tutkimuksessa olleita hotellien infonäyttöjä käytettiin moneen: mainontaan, tiedottamiseen, opastamiseen ja tunnelman luomiseen.

Itse kiinnitän myös huomiota hotellien opasteisiin. Etenkin turistina kaikki rikastava ja opastava sisältö ilahduttaa, mutta eniten se ilahduttaa kun voin jonottaessa tutustua kaupungin matkailuvaltteihin tai hotellin ravintolan aukioloaikoihin tai hissin näyttö kertoo aamiaisajat ja saunavuorot. Infonäytön avulla voit viestiä siellä missä ihmisellä on tylsä hetki ja tehdä suuren vaikutuksen vähentämällä tylsyyttä ja lisäämällä tietoisuutta mahdollisuuksista. Viihdyttävyys siis kannattaa!

Ajatuksiani tutkimusten annista

Tajuntani ei nyt suoranaisesti räjähtänyt löytämieni tutkimusten annista. Määrällisissä tutkimuksissa ei huomioida laadullisia seikkoja, kuten sisällön laatua tai näytön sijoittelun sopivuutta. Helppoihin prosentteihin tähtäävissä kuluttaja- ja markkinatutkimuksissa ei pengota syvemmin infonäyttöjen psykologiaa ja ihmisen ja teknologian vuorovaikutusta. Itse uskon, että infonäytöt ovat aina järkevä ratkaisu mihin tahjansa viestintäntarpeeseen. Hyvä viestintä vaatii kuitenkin myös hyvän viestijän, joka pureskelee markkinoinnin, johtamisen ja kokemuksellisuuden sisällöt viihdyttäviksi, innostaviksi ja toimeenpaneviksi viesteiksi. 

Käytetyt lähteet ja viittaukset markkinatutkimuksiin: 

Digital Signage Today on Reflect survey (2021)
Wallboard on Arbitron (2010) and FedEx Office survey (2014)
Northern Digital Media on OTX survey (2007)

 

Sofia Rinskoi

Sofia Rinskoi

Viestinnän asiantuntija