Skip to the content

Sanotaan, että yrittäjyys on verissä ja tarinamme vahvistaa tuota uskomusta omalta osaltaan… 

Elettiin vuosituhannen vaihdetta, kun ystävykset Pekka Lähde ja Timo Portimojärvi astuivat silloiseen ELY-toimistoon ja perustivat kumpikin omat toiminimet. Tuossa kohtaa ajatuksissa ei ollut kirkasta visiota siitä, mitä lähdetään tekemään. Into ja vahva tahtotila yrittää oli sitäkin kirkkaampi. Tuohon aikaan matkapuhelimet yleistyivät huimaa vauhtia ja yhtenä alkuaikojen projekteista muistuukin mieleen erilaiset puhelimiin tilattavat logot ja soittoäänet. Myös logosuunnittelu ja erilaiset verkkosivuprojektit pitivät alkuaikojen työpäivät kiireisinä. Työprojekteja ei valikoitu, vaan toimeen tartuttiin mitä erilaisimpien projektien vastaan tullessa.

Into ja vahva tahtotila yrittää oli alusta lähtien
vahvasti läsnä, ja on edelleenkin.

Alkutaipaleilla maltti oli valttia

Vaikkakin tahtotila yrittäjyyteen oli korkealla, alkuun lähdettiin maltillisin mielin.  Pekka on koulutukseltaan kuvataiteen opettaja ja aikaa ennen yrittäjyyttä hän toimi kuvaamataidon opettajana Pyynikin koulussa. Kun yrittäjyys alkoi kiinnostaa, Pekka anoi virkavapaata ja tuolle tielleen hän sitten jäikin. Toki yrittäjyyden alkutaipaleella Pekka toimi TAMK:ssa visuaalisen viestinnän lehtorina ja kaiken muun liikenevän ajan yritti mitä moninaisimpien projektien parissa.  

Yrittäjyyden ohella myös ammatit yhdistivät näitä nuoria miehiä, sillä Timo työskenteli alkuaikoina Tampereen Yliopistolla sekä opettajan että tutkijan roolissa. Ilta-aikaan lyötiin hynttyyt yhteen ja edistettiin yhteisiä työprojekteja. 2000-luvun alkupuolella Pekka tutustui töiden kautta Juha Ollikaiseen ja yhteisen työreissun siivittämänä oltiinkin pian tilanteessa, jossa kolmikko yhdisti ammattitaitonsa ja perustettiin markkinointinimi ConnectingTalents. Yrittäjänä Paino-Arrassa toiminut Arramiehen Kimmo astui mukaan kuvioihin Timon ja Pekan opiskeluaikaisen tutun kautta, joka painatti erilaiset taitto- ja mainostyöt Kimmon yrityksessä. Vuonna 2005 istuttiin ensimmäisen kerran koko porukalla alas ja mietittiin enemmän tai vähemmän tosissaan voisiko tekemiseen löytyä yhteinen tahtotila. Tuossa kohtaa matkaa jatkoi Pekka, Timo ja Juha ja markkinointinimenä kulkenut ConnectingTalents rekisteröitiin viralliseksi osakeyhtiöksi. Paino-Arra piti Kimmon työpäivät niin kiireisinä, että hän jäi tuossa kohtaa taustavaikuttajaksi osakkaan rooliin. Matkassa mukana Kimmo halusi kuitenkin ehdottomasti pysyä.

Yrittäjyys vei lopulta pidemmän korren 

Pekka oli yrityksen ensimmäinen päätoiminen työntekijä, muiden jatkaessa vielä opettajan töitään. Hiljalleen kukin tahollaan vähensi ajankäyttöä opetustöiden parissa ja pian kolmikko löytyikin täysipäiväisinä yrittäjinä Tampereen Sarankulmasta Patamäenkadulta. Oman porukan keskuudessa paikka nimettiin tuttavallisemmin Patikseksi. Näihin aikoihin ajoittuu myös ensimmäinen infonäyttöprojekti, jolloin julkaistiin ensimmäinen versio iDiDista.  

Vaikkakin veto yrittäjyyteen oli valtaisa, Pekan oli vaikea pysytellä täysin pois opetustöistä. Yksittäiset kurssit TAMK:lla olivat hyvää vastapainoa yrittäjyydelle. Lindstedtin Juha oli yksi kurssin opiskelija ja liekö kirjoitettu tähtiin vai kuinka, mutta kurssien myötä Pekan ja Juhan tiet kohtasivat ja Patiksella käynnin jälkeen aloitettiin innolla kehittämään iDiDin seuraavaa versiota. Hieman myöhemmässä vaiheessa myös Juhasta tuli yksi iDiDin osakkaista. Tuohon aikaan infonäyttöjen rinnalla tehtiin vielä lukuisia muitakin projekteja, mutta aika nopeasti koko porukalle kirkastui, että infonäytöt ja järjestelmä niiden hallintaan ja sisältöjen toistamiseen oli se juttu, johon haluttiin keskittyä täysillä. 

Yrittäjänelikko täydentyi viisikoksi Juha Lindstedtin astuessa mukaan kuvioihin
ja koko porukalle kirkastui, että infonäytöt ja
niiden hallintajärjestelmä oli se juttu, johon
haluttiin keskittyä täysillä.

15 vaiherikasta vuotta takana päin

Tuosta hetkestä, kun istahdettiin porukalla alas ja tuumattiin oikein tosissaan tuli kuluneeksi juuri 15 vuotta. Varhaisilta vuosilta on kulkenut matkassa mukana paljon asioita, joista halutaan pitää kiinni nyt ja tulevaisuudessa. Yksi kantava teema erityisesti järjestelmän kehitystyössä aivan alusta lähtien on ollut käyttäjälähtöisyys. iDiDin käytön tulee olla helppoa ja sillä pitää pystyä tuottamaan visuaalista viestintää helposti ja nopeasti. Lähtökohtaisesti tavalliset ihmiset tekevät tuotetta ja palvelua tavallisille ihmisille. Käyttäjä on fokuksessa, ei insinöörien kehittämä työkalu. 

No mistä sitten nimi iDiD? Aikaan, jolloin yritys virallisesti perustettiin ja työpäivien painopiste siirtyi enenevissä määrin infonäyttöjen puolelle, kaikenlaiset i-alkuiset tuotenimet olivat kovassa huudossa. Digital Signage luonnollisesti vahvisti nimivalintaa ja lopullisen sinettinsä nimi sai kontekstista ”I did it!”.  

Alkuvaiheen taloudelliset haasteet kuuluvat väistämättä yrityksen normaalin elinkaaren kulkuun ja niinpä ne kuuluivat myös iDiDin tarinan alkutaipaleille. Horjumaton usko omaan tekemiseen ja kova työ siivitti kuitenkin noidenkin haasteiden yli ja kaiken aikaa koko tekeminen on ollut omissa käsissä ja tulee olemaan jatkossakinTänä päivänä iDiD on monipuolisesti käytössä useissa eri käyttökohteissa ja -tarkoituksissa aina kansainvälisistä organisaatioista kuntapuolen asiakkuuksiin. Yrittäjäkolmikko on kasvanut lähes 15 henkilön ketteräksi, helposti lähestyttäväksi organisaatioksi, jossa vallitsee hyvä tekemisen meininki ja aito tahtotila auttaa asiakkaitamme ja kumppaneitamme. Vuoden 2020 loppupuolella ympyrä sulkeutui ja saimme koko yrittäjäviisikon mukaan smurffijengin arkeen, kun alkuaikojen Patiksen tuttu Kimmo Arramies aloitti myynnin ja markkinoinnin parissa.  

Hyvällä tekemisen meiningillä kohti huimia tavoitteita

Smurffijengin tavoitteena ei ole tavoitella kuuta taivaalta, mutta realistiset tavoitteet on asetettu. Tavoitteenamme on olla yksi Euroopan merkittävimmistä DS-toimijoista. Haluamme profiloitua asiakkaidemme mieleen siten, että asiakkaat eivät halua infonäyttöjä, vaan iDiDin. Toimitusjohtajamme Pekka Lähteen sanoin asiakkaat eivät kirjoita tekstinkäsittelyohjelmalla, vaan Wordilla ja tämän saman mielleyhtymän haluamme tuoda infonäyttöjen puolelle iDiDin osalta. 

Jotta aika ajoin päätä huimaaviin tavoitteisiin päästään, yrityksen ei ole tarkoitus tehdä jättimäisiä yritysostoja tai muutenkaan hokkuspokkustemppuja. Toimintaa tullaan jatkamaan samalla hyvällä polulla asiakkaita kuunnellen ja palvellen ja tuotekehitykseen edelleen satsaten. Vahva usko on, että tuolla hyvällä tekemisellä sinitakkiset iDiD-smurffit valloittavat jokaisen DS-käyttäjän sydämen. 

"Asiakkaat eivät kirjoita tekstinkäsittelyohjelmalla,
vaan Wordilla ja tämän saman
mielleyhtymän haluamme
tuoda infonäyttöjen
puolelle iDiDin osalta",
- Pekka Lähde

Tiistai on nyt demopäivä

Tiesithän, tiistaisin tarjolla tiiviisti tietoverkossa: iDiD-demohetki.

Toteutuksia

Tampereen kaupunki

- Monipuolista viestintää Tampereella

Tampereen kaupunki

Glaston Oyj

- Kansainvälistä viestintää

Glaston Oyj

Peab Oy

- Työturvallisuutta näytöllä

Peab Oy
Katso lisää

iDiD digital signage

Haarlankatu 4 A
33230 Tampere

010 281 4350
info@idid.fi