Skip to the content

Miten luot sisältöä infonäytöille

Sisällöntuottajan muistilista

Infonäytöt tarjoavat organisaatioille visuaalisen ja monipuolisen viestintäkanavan. Kanavan, jonka avulla informoit, opastat, ohjaat ja tavoitat yhtä lailla työyhteisösi kuin asiakkaasi.

Mitä sisältöä tehdessä tulisi ottaa huomioon? Kuten kaikessa viestinnässä, ennen varsinaisen sisällön luomista on hyvä pitää kirkkaana mielessä, kenelle olet viestimässä ja mikä viestisi on.

Kun kohderyhmä ja viestin sisältö on selvillä, jää sisällön tekijälle täytettäväksi tietyt raamit. Niistä tärkein on muistaa, että infonäytöistä puhuttaessa kyse on vilkaisumediasta. Sana vilkaisumedia kiteyttää oivallisesti infonäyttöviestinnän ytimen, jossa ripeästi vaihtuvan sisällön tulee olla tiivistä ja visuaalisesti selkeää.

Sisällön huomioarvo on sitä suurempi mitä paremmin pidät mielessä tietyt peruslähtökohdat, jotka olemme koonneet yhteen sisällöntuottajan muistilistaksi.

Muista

  • Sisällön tulee olla tiivis, informatiivinen ja helppolukuinen 
  • Infonäytöillä visuaalisuus on pääosassa – suosi isoja, mielenkiintoisia, tekstiä tukevia kuvia tai videoita 
  • Käytä organisaation graafisen ohjeistuksen mukaisia fontteja, värejä ja graafisia elementtejä – näin pidät brändi-ilmeen yhtenäisenä kaikissa medioissa 
  • Ota huomioon näytön koko ja sijainti - iso näyttö tienvarressa vaatii sisällöltä vielä enemmän tiiviyttä ja visuaalista selkeyttä kuin infonäyttö henkilökunnan kahvihuoneessa

1) Sisällön tulee olla tiivis, informatiivinen ja helppolukuinen

Jos sanottavaa on paljon, jaa teksti useammalle peräkkäiselle sisällölle.

 

 

2) Infonäytöillä visuaalisuus on pääosassa – suosi isoja, mielenkiintoisia, tekstiä tukevia kuvia tai videoita.

Infonäyttösisältöjen huomioarvo on staattisia julisteita ja printtejä huomattavasti parempi. Liikkuva kuva herättää katsojan mielenkiinnon automaattisesti herkemmin kuin staattinen sisältö.

TIP! iDiDilla videon esittäminen onnistuu joko lataamalla videotiedosto iDiD-hallintaan tai esittämällä suoraan Youtubesta tai Vimeosta.

 

 

3) Käytä organisaation graafisen ohjeistuksen mukaisia fontteja, värejä ja graafisia elementtejä – näin pidät brändi-ilmeen yhtenäisenä kaikissa medioissa.

TIP! iDiDissa voit mallinluojana lukita haluamasi elementit, joita sisällönpäivittäjät eivät pääse muokkaamaan.

 

 

4) Ota huomioon näytön koko ja sijainti

Iso näyttö tienvarressa vaatii sisällöltä vielä enemmän tiiviyttä ja visuaalista selkeyttä kuin infonäyttö henkilökunnan kahvihuoneessa.

 

5) Kohdenna viestisi

Pystyt ajastamisella helposti myös kohdentamaan viestisi. Jos viestisi on tarkoitettu tuotannon iltavuorossa oleville, ajastat sisällön näkymää ilta-aikaan vain tuotannon näytöille.

Muun, koko organisaatiota koskevan yleistiedon, voit jakaa haluamillesi muille sisäisen viestinnän näytöille.

Myös sisältöjen näyttämisjärjestys ja -tiheys on helposti muokattavissa, jolloin voit painottaa tärkeimpiä viestejä esiintymään useammin.

 

 

6) Rikasta sisältöä valmiilla integraatioilla

Saas-pohjaisten infonäyttöjärjestelmien yksi lyömätön etu ovat automaattisesti päivittyvät sisällöt sekä valmiit integraatiot. Niiden avulla viet infonäytöt vielä askeleen pidemmälle ja tarjoat oikea-aikaista, alati vaihtuvaa dynaamista sisältöä ilman tarvetta päivittää samoja asioita erikseen infonäytöille.

 

 

Automaattisesti päivittyviä sisältöjä ovat esimerkiksi lounaslistat, bussiaikataulut, säätiedot, uutiset ja erilaiset laskurit.

Integraatiot puolestaan tuovat taustajärjestelmistä ajantasaisen tiedon, koski se sitten tuotantodataa, kalenteritietoja tai rappunäyttöjen asukaslistoja.

 

 TIP! Tutustu iDiDin integraatioihin tästä.

 

Anna palaa

Infonäyttöviestinnän ydin ei poikkea paljoakaan muista viestinnän yleisesti hyväksi havaituista keinoista. Kun tiedät kenelle viestit, mitä haluat kertoa ja rakennat viestistäsi tiiviin ja visuaalisesti selkeä, saat viestisi perille haluamillesi näytöille vain muutamalla hiiren painalluksella.

Hyödyntämällä sähköisen viestinnän etuja saat infonäytöistä eniten irti. Eikä hätää, jos aloittaessasi et ole varma toimiiko joku vai ei. Kokeilemalla rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja löydät organisaatiossasi parhaiten toimivat tavat.

 

Tutustu maksuttomiin käyttökoulutuksiimme

Haluatko kuulla infonäytöistä lisää? Kysy lisää jälleenmyyjiltämme.

 

Toteutuksia

Fimlab Laboratoriot Oy

- Suomen suurin laboratorioalan yritys

Fimlab Laboratoriot Oy

Espoon kaupunki

- Espoo liikkuu ja lukee

Espoon kaupunki

NoHo Partners Oyj

- Elämyksiä ympäri Suomen

NoHo Partners Oyj
Katso lisää

iDiD digital signage

Haarlankatu 4 A
33230 Tampere

010 281 4350
info@idid.fi

Osallistu demotiistaihin

Maksuton 20 minuutin demo tarjoaa kattavan tietopaketin infonäytöistä, niiden eduista sekä iDiD-infonäyttöjärjestelmän esittelyn.