Skip to the content

Viestintä, se kuuma puheenaihe tämän päivän työyhteisöissä. Se on aihe, mikä herättää monenlaisia tunteita ja informaatiotulvan kasvaessa on pohdinnan paikka, miten hoitaa viestintä ylipäätään onnistuneesti.

Tätä teemaa pohti myös Autotalo Laakkosen Espoon BMW & MINI liike. Pohdinnan myötä syntyi päätös tehostaa niin sisäistä kuin myymäläviestintääkin infonäyttöjen keinoin.

Pohjois-Karjalan metsistä valtakunnalliseksi monialayhtymäksi

Joensuusta lähtöisin oleva Laakkonen-konserni on 1960 perustettu itsenäinen suomalainen perheyhtiö. Yrittämiseen kasvanut Laakkosen suku on luonut kahden automerkin yrityksestä merkittävän liike-elämän vaikuttajan ja työnantajan. Vaikka tänä päivänä konserni on mukana vaikuttamassa monella eri toimialalla, autoliikkeet ovat edelleen merkittävässä roolissa.

Laakkosella on 31 liikettä 15 eri kaupungissa. Infonäytöt hankittiin viestinnän tueksi Espoon liikkeeseen, joka on Suomen suurin BMW & MINI jälleenmyyjä. Automyynnin lisäksi liikkeessä toimii sekä BMW:n että MINIn merkkihuolto ja merkkiautojen lisäksi tarjolla on todella kattava vaihtoautovalikoima.

Vaikkakin sisäisen viestinnän parantaminen oli yksi tärkeistä tavoitteista, niin ensisijainen tahtotila oli parantaa asiakaspalvelun laatua sekä lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä infonäyttöjen keinoin. ”Yksi päällimmäinen ajatus oli myös tuoda näytöillä vahvasti esille oman henkilöstön vahvaa osaamista ja sitä kautta välittää asiakaskuntaan viestiä siitä, kuinka ammattitaitoisia työntekijöitä meillä on töissä, summaa autotalonjohtaja Jori Andberg.

Viestinnän ja brändien tulee kulkea käsi kädessä

Koska organisaatio tekee töitä yhden maailman kalleimman autobrändin kanssa, tavoitteena oli löytää mahdollisimman laadukkaat tuotteet ja järjestelmä sisältöjen päivitykseen. Toinen tärkeä tekijä päätöksenteossa oli järjestelmän helppokäyttöisyys.

Nämä molemmat tavoitteet täyttyivät kotimaisessa iDiD infonäyttöjärjestelmässä ja päätöksenteossa ei aikailtu. Nyt Espoon liikkeessä pyörivät ajankohtaiset tarjoukset ja tiedotteet sekä BMW:n laadukkaat kuvat ja videot. Korjaamon puolella näytöillä pyörivät myös asiakastyytyväisyysraportit ja muut tunnusluvut, jotka aiemmin jäivät liian pieneen huomioarvoon. Sisältöjä on helppo päivittää useammankin henkilön toimesta ja viestintä on nyt selkeää, visuaalisesti kivan näköistä ja aina ajan tasalla.

Olemme olleet niin tyytyväisiä infonäyttöjen tuomaan hyötyyn niin sisäisen kuin asiakasviestinnänkin puolella, että laajennamme käyttöä myös muihin liikkeisiin, iloitsee Andberg.

  
Henkilöstöviestintää parhaimmillaan 

Autotalo on hyödyntänyt infonäyttöjä ilahduttavalla tavalla nostaen kuukausittain omaa henkilöstöä valokeilaan paraatipaikoille. Näytöt ovat oiva keino tuoda henkilöstöä tutummaksi asiakaskuntaan päin ja samalla viestiä myös henkilöstön vankasta ammattitaidosta ja -ylpeydestä. Näytöillä on ennätetty esittelemään jo useampia työarjen sankareita ja siitä on lyhyessä ajassa syntynyt jo vankan jalan sijan saavuttanut sisältöteema. ”Ei voi kun kiitellä henkilöstöä hienosta heittäytymisestä”, tuumaa tyytyväinen autotalonjohtaja.

Toimivaa pakettia ei voi kuin suositella

Andberg kiittelee sujuvaa yhteistyötä iDiDin kanssa. Päällimmäisenä mieleen ovat jääneet smurffijengin ystävällinen palveluote, selkokielisyys sekä palvelun nopeus. Viikoittain tarjottavat maksuttomat koulutukset sekä kahdesti kuussa syvemmälle tiettyyn teemaan pureutuvat teemakoulutukset ovat olleet mukava lisä muutenkin hienosti sujuneessa yhteistyössä.

Infonäyttöjen rooli nyt ja tulevaisuudessa nähdään organisaation viestinnässä todella tärkeänä.  Laadukkaasti toteutetut brändiautojen videot sekä työarjen sankareiden nostot ovat varmasti tuttu näky hiljalleen kaikissa Laakkosen myymälöissä. 

Yksi päällimmäinen ajatus oli tuoda näytöillä vahvasti esille oman henkilöstön vahvaa osaamista ja sitä kautta välittää asiakaskuntaan viestiä siitä, kuinka ammattitaitoisia työntekijöitä meillä on töissä.

Jori ei kauaa epäröi, kun häneltä kysytään, että suosittelisiko hän iDiDia muille. ”Kyllä” on herran yksioikoinen vastaus.

Tutustu myös muihin toteutuksiimme TÄSTÄ

Toteutuksia

Fimlab Laboratoriot Oy

- Suomen suurin laboratorioalan yritys

Fimlab Laboratoriot Oy

Nordic Hospitality Partners

- Elämyksiä ympäri Suomen

Nordic Hospitality Partners

Omnia Espoo

- Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia

Omnia Espoo
Katso lisää

iDiD digital signage

Haarlankatu 4 A
33230 Tampere

010 281 4350
info@idid.fi

Tiistai on nyt demopäivä

Tiesithän, tiistaisin tarjolla tiiviisti tietoverkossa: iDiD-demohetki.